تعمیر و نگهداریو پشتیبانی شبکه اساساً به این معنی است که شما باید آنچه را که لازم است برای راه‌اندازی و راه‌اندازی یک شبکه انجام دهید و شامل تعدادی کار است:

 
عیب یابی مشکلات شبکه
نصب/پیکربندی سخت افزار و نرم افزار.
نظارت و بهبود عملکرد شبکه
برنامه ریزی برای رشد شبکه در آینده
ایجاد اسناد شبکه و به روز نگه داشتن آن.
اطمینان از رعایت سیاست های شرکت.
حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی.
ایمن سازی شبکه در برابر انواع تهدیدات
البته این لیست می تواند برای هر شبکه ای که روی آن کار می کنید متفاوت باشد و شاید شما فقط مسئول تعدادی از این وظایف هستید. تمام این وظایف را می توان به روش زیر انجام داد:
 
وظایف ساختاریافته
وظایف وقفه محور
Structured به این معنی است که شما یک برنامه از پیش تعریف شده برای نگهداری شبکه دارید که از حل شدن مشکلات قبل از وقوع اطمینان حاصل می کند. به عنوان یک مهندس شبکه این نیز زندگی شما را بسیار آسان تر می کند. وقفه محور به این معنی است که شما فقط منتظر بروز مشکل باشید و سپس آن را با حداکثر سرعت ممکن برطرف کنید. وقفه محور بیشتر شبیه رویکرد "آتش نشانی" است ... شما منتظر می شوید تا مشکل اتفاق بیفتد و سپس سعی می کنید تا آنجا که می توانید مشکل را برطرف کنید. یک رویکرد ساختاریافته که در آن استراتژی و برنامه نگهداری شبکه دارید، زمان خرابی را کاهش می دهد و مقرون به صرفه تر است.
 
البته شما هرگز نمی توانید به طور کامل از شر وظایف وقفه محور خلاص شوید زیرا گاهی اوقات همه چیز "فقط اشتباه می شود" اما با یک برنامه خوب می توانیم تعداد کارهای وقفه محور را به طور قطع کاهش دهیم.
 
لازم نیست خودتان به یک مدل نگهداری کامل شبکه فکر کنید. تعدادی از مدل های معروف نگهداری شبکه وجود دارد که ما از آنها استفاده می کنیم. بهتر است از یکی از مدل هایی که برای سازمان شما مناسب است استفاده کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید.
 
انتخاب مدل نگهداری شبکه که استفاده می کنید به شبکه و کسب و کار شما بستگی دارد. همچنین می توانید از آنها به عنوان یک الگو برای ایجاد مدل نگهداری شبکه خود استفاده کنید.
 
برای اینکه ایده ای به شما بدهیم که مدل تعمیر و نگهداری شبکه در مورد چیست و چگونه به نظر می رسد، در اینجا یک مثال برای FCAPS آورده شده است:
 
مدیریت خطا: دستگاه‌های شبکه خود (روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و غیره) را پیکربندی می‌کنیم تا پیام‌های گزارش‌گیری را ضبط کرده و آنها را به یک سرور خارجی ارسال کنیم. هر زمان که یک اینترفیس از کار بیفتد یا CPU از 80% بالاتر برود، می خواهیم یک ایمیل دریافت کنیم تا ببینیم چه خبر است.
مدیریت پیکربندی: هر گونه تغییر ایجاد شده در شبکه باید ثبت شود. ما از مدیریت تغییر استفاده خواهیم کرد تا پرسنل مربوطه از تغییرات برنامه ریزی شده شبکه مطلع شوند. تغییرات در دستگاه های شبکه باید قبل از اجرا گزارش و تایید شوند.
مدیریت حسابداری: ما از کاربران (مهمان) برای استفاده از شبکه بی سیم هزینه دریافت می کنیم تا آنها برای هر 100 مگابایت داده یا چیزی دیگر هزینه بپردازند. همچنین معمولاً برای شارژ افراد برای تماس های VoIP از راه دور استفاده می شود.
مدیریت عملکرد: عملکرد شبکه در تمام پیوندهای LAN و WAN نظارت می‌شود تا بدانیم چه زمانی مشکل پیش می‌رود. QoS (کیفیت خدمات) روی رابط های مناسب پیکربندی می شود.
مدیریت امنیت: ما یک خط مشی امنیتی ایجاد می کنیم و با استفاده از فایروال ها، VPN ها، سیستم های جلوگیری از نفوذ و استفاده از سرورهای AAA (Authorization، Authentication and Accounting) برای اعتبارسنجی اعتبار کاربر استفاده می کنیم. رخنه های شبکه باید ثبت شوند و باید پاسخ مناسبی داده شود.
می‌توانید ببینید FCAPS فقط یک روش «تئوری» نیست، بلکه واقعاً «چه»، «چگونه» و «چه زمانی» کارها را انجام خواهیم داد را توصیف می‌کند.